دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 28 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۰۲:۳۸

به منظور کمک به توسعه میادین نفت و گاز
موافقتنامه همکاری میان معاونت علمی و انستیتو مهندسی نفت

باشگاه خبری فراساحل: ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انستیتو مهندسی نفت پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران موافقتنامه همکاری امضا کردند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علی وطنی سرپرست انستیتو مهندسی نفت پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و دکتر جعفر توفیقی دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی، عصر امروز موافقتنامه همکاری امضا کردند.

نقش تسهیل‌کنندگی ستاد برای دانشگاه‌ها


دکتر علی وطنی سرپرست انستیتو مهندسی نفت پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در این نشست اظهار کرد: این موافقتنامه در ادامه تفاهمنامه‌ای است که بین وزرای محترم نفت و علوم و تحقیقات فناوری و به دنبال آن 6 دانشگاه صنعتی سهند، صنعتی امیر کبیر، صنعتی شریف، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران و متعاقب آن دانشگاه آزاداسلامی، پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت با مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران منعقد شده است. وی افزود: در این موافقتنامه پیش‌بینی شده است که برای مطالعات جامع مخازن نفت کشور، این دانشگاه‌ها لازم است از ظرفیت‌های داخلی بهره‌مند شوند و بتوانند در ارتباط با دانشگاه‌های دیگر و سایر نهادها و سازمان‌های فرادستگاهی از جمله ستاد توسعه و فناوری نفت و گاز و ذغال سنگ معاونت علمی زمینه توسعه فناوری می‌تواند شرایط استفاده از ظرفیت‌های داخلی را فراهم کنند و علاوه‌بر آن از همکاری یک موسسه آموزشی و تحقیقاتی از یک همکار خارجی نیز بهره بگیرند. سرپرست انستیتو مهندسی نفت پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با اشاره به حمایت‌هایی که از سوی ستاد نسبت به دانشگاه‌ها در زمینه حفظ مخازن زیرزمینی صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: شک ندارم با توجه به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری و وزارت نفت از ستاد، این نهاد بتواند برای موفقیت‌های دانشگاه‌ها ازجمله انستیتو مهندسی نفت نقش‌آفرینی قابل توجه و موفقیت‌آمیزی را ایفا کند.

گامی برای به نتیجه رساندن موضوع ازیاد برداشت از مخازن زیرزمینی


دکتر جعفر توفیقی دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی در این نشست با بیان اینکه بحث ازدیاد برداشت از مخازن زیرزمینی، امروز یکی از کلیدی‌ترین مسائل راهبردی کشور است، گفت: با درک این ضرورت و اهمیت از حدود 15 سال پیش به همت وزارت نفت و وزارت علوم سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی درجهت توسعه دانشکده‌های مهندسی نفت در کشور صورت گرفت. وی افزود: در نتیجه آن سرمایه‌گذاری‌ها، ما امروز شاهد هستیم که توانمندی‌های علمی بسیار خوبی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما به وجود آمده است و در حوزه علوم و فناوری رشته‌های مفید و کارآمدی توسعه پیدا کرده است. همچنین نیروی انسانی بسیار کارآزموده‌ای تربیت شده است. به گفته توفیقی، امروز زمان بهره‌برداری از این ظرفیت‌های علمی است و وزارت نفت در دولت یازدهم گام‌های مهمی در این زمینه برداشته است. دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی همچنین اضافه کرد: بنا بر قراردادی که بین وزارت علوم و وزارت نفت امضا شد بحث ازدیاد برداشت مورد توجه قرار گرفت و طی آن به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اعتماد شد. به نظر من این موضوع، نقطه عطفی است در برنامه‌های معاونت علمی و فناوری که وظیفه‌اش حمایت از توسعه فناوری است.

توفیقی با اشاره به موافقتنامه‌ای که با انستیتو نفت به امضا رسید، بیان کرد: امضای این موافقتنامه در راستای وظیفه‌ای است که به عهده انیستیتو نفت گذاشته شده است و احساس می‌کنیم که ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت،گاز، ذغال سنگ معاونت علمی هم می‌تواند در انجام آن، تسهیل و نقش‌آفرینی کند تا دانشگاه‌ها بتوانند نقش و تکلیفی که به عهده‌شان گذاشته شده است را به خوبی ایفا کنند. وی همچنین گفت: امضای این موافقتنامه فرصتی برای آزمایش کارایی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در حوزه اقتصاد کشور و صیانت از مخازن زیرزمینی است. البته ستاد صرفا یک نهاد تسهیل‌کننده و حامی است و کار را باید خود دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و انستیتو نفت انجام دهند. انستیتو نفت یک مرکز توانمند، پیشرو و پیشگام با تجهیزات و نیروی انسانی بسیار مناسب است. ما هم امیدواریم با انعقاد این موافقتنامه بتوانیم تسهیل‌گری و حمایت کنیم و اگر موانعی بر سر راه عملیاتی شدن گام بزرگ وزارت نفت و وزارت علوم وجود دارد، نقشی را برای رفع آن ایفا کنیم و بحث ازدیاد برداشت را به نتیجه برسانیم.

محورهای موافقتنامه


براساس این گزارش، موافقتنامه همکاری میان ستاد و انستیتو بر پایه هفت محور، منعقد شده است که براساس آن «ارائه طرح جامع روش‌های بهینه‌سازی تولید و ازدیاد برداشت نفت و گاز»، «تعیین اولویت‌های روش‌های پیشنهاد شده با توجه به عملیاتی، اقتصادی و نوآورانه بودن آنها» و «انجام مطالعات و آزمایشات موردنیاز به منظور زمینه‌سازی برای عملیاتی کردن طرح‌های نوآورانه و اقتصادی» مدنظر قرار گرفته است. همچنین «ایجاد یا تقویت توان تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه اجرای طرح‌های دانش محور»، «کمک به استقرار هدفمند نظام مدیریت دانش و فناوری در شرکت‌های دانش‌بنیان»، «کمک به تجاری‌سازی فناوری‌‌های بهینه‌سازی تولید و ازدیاد برداشت و توسعه آنها در سطح ملی و بین‌المللی» و «همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و بین‌المللی» از دیگر محورهای عملیاتی این موافقتنامه است. این موافقتنامه از تاریخ امضا، به مدت سه سال دارای اعتبار است.



  کد خبر : 302
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :